GSM Abonnemang eller Kontantkort
Med ett TRACKme abonnemang (tecknat 2017 och framåt), tillhandahålls ett Telia Kontantkort, som skall ägarregistreras hos operatören.
Därefter ligger ansvaret för att kontantkort eller abonnemang fungerar på dig som kund, och du bör vända dig direkt till operatören med frågor specifikt om ditt abonnemang eller kontantkort.
TRACKme organisationen kan inte se några uppgifter hos operatör på abonnemang eller kontantkort som ägs av kunden, varken status eller saldo, och kan endast begära ut dessa uppgifter från operatören med kundens skriftliga medgivande.
SIM-kort
För att det skall vara möjligt att via GSM spåra din enhet, måste SIM-kortet i enheten ha en juridisk ägare som godkänt att detta sker och att data i samband med detta registreras (Se GDPR tidigare PUL).
När du tillhandahålls ett SIM-kort från TRACKme registreras automatiskt detta medgivande på beställaren, och när kortet sedan kopplas till ett abonnemang med samma ägare, eller registreras hos operatören som ett kontantkort med ägare, kan spårning utföras.
För SIM-kort som är kontantkort måste kortet ha ett giltigt saldo för att kunna aktivera spårning eller skicka larm, ansvaret för detta åligger dig som kund.
Byte av SIM-kort – Kontantkort
Om SIM-kortet saknar saldo (kontantkort) och blivit ogiltigt till exempel p.ga att det inte laddats, kan du givetvis byta till ett nytt SIM-kort.
Detta kan du beställa direkt från oss, färdigt att använda, och sedan registrera dig som ägare hos operatören.
Alternativt införskaffar du ditt nya SIM-kort via operatör/butik, kontakta isåfall TRACKme för att registrera ditt nya SIM-kort i spårsystemet samt registrera medgivande för spårning hos operatören.
Tänk på – För att fungera felfritt måste SIM-kortet tillåta både 2G/Edge och 3G/4G trafik.
Byte av SIM-kort – Abonnemang
Vid tecknande av abonnemang tillhandahåller ofta operatören ett nytt SIM-kort. Kontakta TRACKme för att registrera ditt nya SIM-korts uppgifter i spårsystemet samt registrera medgivande för spårning hos operatören.
Tänk på – För att fungera felfritt måste SIM-kortet tillåta både 2G/Edge och 4G trafik.
Byte av SIM-kort – Praktiskt
Ladda ner manual för byte av SIM-kort.
Befintlig kund med TRACKme Nivå 1 Koppla av Abonnemang
Det GSM abonnemang som ingår i TRACKme Nivå 1 hanteras direkt av TRACKme, och vi kan direkt administrera detta mot operatör. Vänd dig direkt till oss med supportfrågor.
Observera, detta abonnemang kan ej nytecknas, och om du blivit kund efter 2017, gäller information under ovanstående rubrik.